Aandachtspunten voor het goed laten verlopen van de Winterberging

Hier de planning voor het uit het water halen van de schepen.

De planning is een richtlijn en daar kan natuurlijk door de hellingploegen om bepaalde redenen van af geweken worden; wel proberen ze deze zo veel mogelijk aan te houden.

Om alles goed te laten verlopen nog even de volgende aandachtspunten:

  • Zorg in ieder geval dat u c.a. een ½ uur voordat uw boot staat ingepland aanwezig bent en meldt je even bij de ploegleider van de hellingploeg, en wilt u zorgen dat u telefonisch bereikbaar blijft.

  • Houdt in de gaten welk schip er voor uw schip uit het water gaat en zorg ervoor dat wanneer deze onder de kraan ligt uw schip als eerst volgende aan het brandstofponton ligt.

  • Ga niet veel eerder naar het ponton want daar mogen uiterlijk 2 schepen klaar liggen.

  • Blijf tijdens het liften en afspuiten van andere schepen dan uw eigen boot uit de buurt van de hellingbaan en de botenwagen.

  • Zorg ervoor dat u aan kan geven waar de hellingploeg de hijsbanden kan hangen zodat er tijdens het liften geen kwetsbare zaken onderwater worden beschadigd.

  • Tijdens het liften mag er niemand aan boord blijven dus stap in overleg met de hellingploegleden rustig van boord af. Zorg dat u bootschoentjes aan hebt ( zeker geen schoenen met stugge gladde zolen), want het kan rond deze tijd weleens behoorlijk glad zijn.

  • Blijft rustig en neem de tijd om veilig van uw boot af te stappen. (Wanneer u in het water valt kost het de hellingploeg veel meer tijd).

  • Zorg dat u zelf voldoende stophout bij u hebt om onder de kiel of kielbalk te leggen, motorboten moeten er rekening mee houden dat ze voldoende grote blokken bij zich hebben om de dooskiel of kielbalk op te vullen. (informeer desnoods even bij de havenmeester of de havencommissie wat nodig is!) Een stapel van meerdere lage blokjes is niet toegestaan.

  • Wanneer uw schip met de botenbok naar de geplande plek wordt gezet loop dan mee met de heftruckchauffeur, maar zorg er wel voor dat hij voldoende zicht blijft houden op het werk.

  • Wanneer het schip op de plek staat zal de hellingploeg de stempels nog even aandraaien zodat ze het schip goed steunen. Nb. Controleer dit zelf tijdens de winterperiode ook even want door windbewegingen en zetting van uw schip kan er wel eens ruimte ontstaan waardoor het schip los komt te staan en onnodig gaat bewegen.

  • De steunen mogen tijdens de winterbergingsperiode beslist niet losgedraaid worden om de plekjes onder de stempels bij te werken. Deze kleine plekjes kunt u tijdens het te water laten ook even insmeren.

  • Zorg ervoor dat u een deugdelijke ladder/trap gebruikt en deze tijdens gebruik vast zet aan uw schip. Dus geen oude afgezaagde ladders zonder pootrubbers welke weg kunnen glijden maar ook het asfalt beschadigen.

  • Haal, wanneer u naar huis gaat, de trap of ladder weg, en leg deze onder uw boot op de botenbok op slot ( dit om het voor inbrekers niet te gemakkelijk te maken.)

  • Stroomkabels dienen van een deugdelijke kwaliteit te zijn en dienen voorzien te zijn van een vast gemonteerde (blauwe) C-form stekker(dus geen losse koppelstukjes gebruiken)

  • Wanneer u niet aan boord bent dient u uit veiligheidsoverwegingen (brand en valgevaar) de kabel op te ruimen.

  • Zie voor de werkzaamheden aan de boot tijdens de winterberging ook artikel 13 van het havenreglement.